Dětské skupiny pro malé obce

Výzva je zaměřena na výstavbu nebo rekonstrukci objektu pro vybudování dětské skupiny v obcích do 500 obyvatel.
Připravuje se příjem žádostí od 20. 12. 2024
dotace
dotace
dotace
kategorie Výše dotace do 25 mil.
kategorie Výše podpory 100 %
kategorie Typ financování Průběžné
kategorie Druh výzvy Průběžná
kategorie Dotační orgán MPSV

Výzva je zaměřena na budování nových dětských skupin, ať už zcela novou výstavbou, nákupem či rekonstrukcí budov, a to za účelem zvýšení kapacity dětských skupin na území ČR, což má následně umožnit lepší zapojení rodičů s dětmi předškolního věku na trh práce.

Podporovanými aktivitami jsou:

  •  nákup nemovitostí včetně pozemků,
  • výstavba, rekonstrukce a úpravy objektů či zázemí pro dětské skupiny,


Cílem MPSV je proto zajištění dostatečné kapacity míst pro nejmenší děti v zařízeních předškolní péče, zajištění jejich finanční dostupnosti a zvýšení kvality poskytovaných služeb. Dále bude podporováno rozšiřování kapacit pro nové dětské skupiny, formou komplexnějších investic ať už výstavbou, nákupem či rekonstrukcí budov, neboť kapacity pro služby péče o děti do 3 let věku jsou v ČR stále nedostatečné. V souvislosti s budováním nových zařízení bude rovněž snahou nabídnout možnost inovace ve smyslu propojení jeslí s dalšími typy služeb dle potřeb a zájmu jednotlivých příjemců (zejména z řad obcí). Mohlo by se jednat například o propojení s jinými typy služeb péče o děti, se sociálními službami či nejrůznějšími programy a aktivitami v oblasti sociálního začleňování, zaměstnanosti, zdravotní péče a podobně. 

 

 

Otázky a odpovědi

Hlavními způsobilými výdaji jsou:

  • výstavba nové budovy sloužící pro provoz dětské skupiny,
  • nákup nezastavěného pozemku potřebného pro umístění nové budovy pro provoz dětské skupiny nebo nákup pozemku přiléhajícího k budově, která bude v projektu rekonstruována pro provoz dětské skupiny,
  • nákup stávající budovy, která neslouží pro provoz dětské skupiny, za účelem přestavby na provoz dětské skupiny. Způsobilým výdajem může ve výjimečných případech být i nákup stávající budovy za účelem demolice, pokud na pozemku bude v rámci projektu postavena nová budova pro provoz dětské skupiny,
  • demolice původního objektu a budov na pozemku objektu, jejichž odstranění souvisí s realizací projektu; demolice nemůže být jedinou aktivitou projektu a předchází výstavbě stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu,
  • rekonstrukce budovy za účelem její přestavby na provoz nově zřízené dětské skupiny dle požadavků zákona č. 247/2014 Sb., legislativních požadavků pro daný druh provozu a standardům kvality poskytovaných služeb,
  • přístavby a nástavby objektů, ve kterých je provozována dětská skupina, za účelem vybudování nových prostor pro vznik nové (další) dětské skupiny, která zatím nebyla zaevidována v evidenci dětských skupin,
  • úprava nezastavěných venkovních ploch určená pro pobyt a hry dětí předškolního věku, včetně travnaté plochy a oplocení dle požadavků zákona č. 247/2014 Sb.,
  • budování a modernizace související inženýrské sítě (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem),
  • projektová dokumentace stavby, EIA (kde je relevantní), posudek energetické náročnosti, energetický audit, výdaje na vyhotovení znaleckého posudku,
  • výdaje vázané na energetické úspory:

Vedlejšími způsobilými výdaji jsou:

  • pořízení alternativních výukových prostor např. jurty, unimobuňky/obytné kontejnery,
  • budování a modernizace podpůrných provozů pro dětské skupiny (jako např. jídelna, prádelna) v rámci nové výstavby nebo stavebních úprav (ne jako jediná aktivita projektu),
  • pořízení základního vybavení dětské skupiny, pořízení herních prvků,
  • úpravy venkovního prostranství v areálu (oplocení, přístupové cesty v areálu zařízení, úprava a zřizování dětských hřišť, pítka, parkové úpravy, pořízení a obnova mobiliáře např. lavičky, herní prvky) a přístřešky nevyžadující stavební povolení,
  • zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor),
  • pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení, zpracování studie proveditelnosti),
  • výdaje na povinnou publicitu,
  • veškeré další výdaje, které jsou nezbytné k naplnění cíle projektu a které nespadají do kategorie
    nezpůsobilých výdajů.

    Vedlejší způsobilé výdaje jsou způsobilé pouze za předpokladu realizace aktivit vymezených v hlavních způsobilých výdajích a nesmí přesáhnout 20 % hlavních způsobilých výdajů. 

Podpora je poskytována formou 100 % dotace z RRF (vč. DPH).
Dotace na projekt je poskytována ve výši 1 mil. – 25 mil. Kč.
DPH není způsobilým výdajem v případě výdajů za nákup nemovitosti.

  1.  Plnou moc 
  2. Doklad o právní subjektivitě žadatele.
  3. Studii proveditelnosti dle vzoru včetně jejich povinných příloh.
  4. Doklad o prokázání právních vztahů k nemovitému majetku, který je předmětem projektu:
  5. Znalecké posudky se stanovením ceny pořizovaných nemovitostí.
  6. Doklad prokazující povolení o umístění stavby v území dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., nebo podaná žádost o společné povolení.
  7. Doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru dle stavebního zákona č. 183/2006
    Sb., má-li jej žadatel v době podání žádosti k dispozici a je-li pro projekt relevantní. Pokud žadatel nemá doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru v době podání žádosti o podporu k dispozici, pak předkládá žádost nebo návrh o některý z povolovacích procesů uvedených ve stavebním zákoně, a to např. žádost o stavební povolení, ohlášení stavebního záměru, návrh veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení nebo oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora potvrzené stavebním úřadem (ve smyslu podacího razítka).
  8. V případě stavebních úprav, které nepodléhají stavebnímu řízení bez ohledu na to, zda se jedná o způsobilý výdaj, či nikoliv, doloží žadatel vyjádření příslušného stavebního úřadu potvrzující tento fakt. Doložení této skutečnosti formou čestného prohlášení není akceptovatelné.
  9. Projektovou dokumentaci stavby v podrobnosti pro vydání stavebního povolení
  10. Čestné prohlášení o skutečném majiteli.
  11. Doklad o zajištění dostatečných finančních prostředků na financování projektu nebo jeho části, pokud bude projekt rozdělen na více fází (výpis z účtu, smlouva s bankou s úvěrovým příslibem, pokud je žadatelem obec – usnesení zastupitelstva ÚSC apod.).
  12. V případě koupě nemovitosti dokládá žadatel čestné prohlášení prodávajícího, které deklaruje, že současný či některý z předchozích vlastníků nemovitosti neobdržel v posledních deseti letech před podáním žádosti o podporu z RRF dotaci z veřejných zdrojů (dotace z Fondů EU atp.) na nákup dané stavby/pozemku, popř. rekonstrukci objektu.
  13. V případě projektů zahrnujících stavební práce žadatel předkládá podrobný položkový rozpočet zpracovaný na podkladu aktuálního ceníku ÚRS/RTS.
  14. Závazné stanovisko orgánu památkové péče, pokud je pro daný projekt relevantní.
  15. Protokol k výpočtu tepelné stability v létě dle ČNS 73-0540-2:2011.
  16. Prohlášení autorizované osoby v oboru technika vnitřního prostředí.
  17. Souhlas zřizovatele s realizací projektu v případě příspěvkových organizací územně samosprávných celků nebo státních příspěvkových organizací.
  18. Kontrolní protokol dle Technických pokynů k uplatňování zásady „významně nepoškozovat“ podle nařízení o Nástroji pro oživení a odolnost (Oznámení Komise 2021/C 58/01).
  19. Energetický posudek zpracovaný podle zákona č. 406/2000 Sb., 
  20. Průkaz energetické náročnosti budovy dle vyhlášky 264/2020 Sb., 
  21. Odborný posudek, zpracovaný v souladu s Metodikou posuzování staveb z hlediska výskytu obecně a zvláště chráněných synantropních druhů živočichů 
  22. Doklad o existenci historie subjektu. Žadatel má historii delší než tři roky, což prokazuje doložením Rozvahy a výkazy zisku a ztrát za poslední 3 uzavřená účetní období a daňovým přiznáním za poslední 3 roky. 

V případě výstavby a rekonstrukce infrastruktury za účelem zřízení dětské skupiny je udržitelnost stanovena celkem na 10 let, přičemž prvních 5 let je povinnost provozovat nově vybudovanou dětskou skupinu a v následujících 5 letech je možné tento provoz změnit na jiný typ služby sloužící občanům (např. oblast sociálních služeb, vzdělávání apod.)

Máte zájem o dotaci? Napište nám a my se obratem ozveme

Jak celý proces probíhá

1
proces
Náš projektový manažer nezávazně prověří váš záměr a navrhne nejlepší dotační řešení.
2
proces
Pomůžeme Vám zpracovat veškerou administrativní činnost spojenou s dotační výzvou, včetě případné projektové činnosti.
3
proces
Po získání dotace manažersky řídíme projekt do závěrečného vyhodnocení akce.
4
proces
Pomůžeme Vám s administrací veřejných zakázek malého rozsahu, nebo podlimitního řízení.