Výzva je zaměřena na budování nových dětských skupin, ať už zcela novou výstavbou, nákupem či rekonstrukcí budov, a to za účelem zvýšení kapacity dětských skupin na území ČR, což má následně umožnit lepší zapojení rodičů s dětmi předškolního věku na trh práce.
Podporovanými aktivitami jsou:
- nákup nemovitostí včetně pozemků,
- výstavba, rekonstrukce a úpravy objektů či zázemí pro dětské skupiny,
Cílem MPSV je proto zajištění dostatečné kapacity míst pro nejmenší děti v zařízeních předškolní péče, zajištění jejich finanční dostupnosti a zvýšení kvality poskytovaných služeb. Dále bude podporováno rozšiřování kapacit pro nové dětské skupiny, formou komplexnějších investic ať už výstavbou, nákupem či rekonstrukcí budov, neboť kapacity pro služby péče o děti do 3 let věku jsou v ČR stále nedostatečné. V souvislosti s budováním nových zařízení bude rovněž snahou nabídnout možnost inovace ve smyslu propojení jeslí s dalšími typy služeb dle potřeb a zájmu jednotlivých příjemců (zejména z řad obcí). Mohlo by se jednat například o propojení s jinými typy služeb péče o děti, se sociálními službami či nejrůznějšími programy a aktivitami v oblasti sociálního začleňování, zaměstnanosti, zdravotní péče a podobně.
Otázky a odpovědi
- Hlavními způsobilými výdaji jsou:
➢ výstavba nové budovy sloužící pro provoz dětské skupiny,
➢ nákup nezastavěného pozemku potřebného pro umístění nové budovy pro provoz dětské
skupiny nebo nákup pozemku přiléhajícího k budově, která bude v projektu rekonstruována pro
provoz dětské skupiny,
➢ nákup stávající budovy, která neslouží pro provoz dětské skupiny, za účelem přestavby
na provoz dětské skupiny. Způsobilým výdajem může ve výjimečných případech být i nákup
stávající budovy za účelem demolice, pokud na pozemku bude v rámci projektu postavena nová
budova pro provoz dětské skupiny,
➢ demolice původního objektu a budov na pozemku objektu, jejichž odstranění souvisí
s realizací projektu; demolice nemůže být jedinou aktivitou projektu a předchází výstavbě
stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu,
➢ rekonstrukce budovy za účelem její přestavby na provoz nově zřízené dětské skupiny dle
požadavků zákona č. 247/2014 Sb., legislativních požadavků pro daný druh provozu
a standardům kvality poskytovaných služeb,
➢ přístavby a nástavby objektů, ve kterých je provozována dětská skupina, za účelem vybudování nových prostor pro vznik nové (další) dětské skupiny, která zatím nebyla zaevidována v evidenci dětských skupin,
➢ úprava nezastavěných venkovních ploch určená pro pobyt a hry dětí předškolního věku, včetně travnaté plochy a oplocení dle požadavků zákona č. 247/2014 Sb.,
➢ budování a modernizace související inženýrské sítě (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické
vedení) v rámci stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu a projektové
dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo pozemek hlavní
stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným
projektem),
➢ projektová dokumentace stavby, EIA (kde je relevantní), posudek energetické náročnosti,
energetický audit, výdaje na vyhotovení znaleckého posudku,
➢ výdaje vázané na energetické úspory:
Vedlejšími způsobilými výdaji jsou:
➢ pořízení alternativních výukových prostor např. jurty, unimobuňky/obytné kontejnery,
➢ budování a modernizace podpůrných provozů pro dětské skupiny (jako např. jídelna, prádelna) v rámci nové výstavby nebo stavebních úprav (ne jako jediná aktivita projektu),
➢ pořízení základního vybavení dětské skupiny, pořízení herních prvků,
➢ úpravy venkovního prostranství v areálu (oplocení, přístupové cesty v areálu zařízení, úprava
a zřizování dětských hřišť, pítka, parkové úpravy, pořízení a obnova mobiliáře např. lavičky,
herní prvky) a přístřešky nevyžadující stavební povolení,
➢ zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor),
➢ pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení, zpracování studie proveditelnosti),
➢ výdaje na povinnou publicitu,
➢ veškeré další výdaje, které jsou nezbytné k naplnění cíle projektu a které nespadají do kategorie
nezpůsobilých výdajů.
Vedlejší způsobilé výdaje jsou způsobilé pouze za předpokladu realizace aktivit vymezených v hlavních způsobilých výdajích a nesmí přesáhnout 20 % hlavních způsobilých výdajů.
Podpora je poskytována formou 100 % dotace z RRF (vč. DPH).
Dotace na projekt je poskytována ve výši 1 mil. – 25 mil. Kč.
DPH není způsobilým výdajem v případě výdajů za nákup nemovitosti.
Za každé další kapacitní místo nad 24 dětí vytvořené v rámci jednoho objektu si může žadatel navýšit maximální výši podpory o dalších 900 tis. Kč s DPH.
1. Plnou moc
2. Doklad o právní subjektivitě žadatele.
3. Studii proveditelnosti dle vzoru včetně jejich povinných příloh.
4. Doklad o prokázání právních vztahů k nemovitému majetku, který je předmětem projektu:
5. Znalecké posudky se stanovením ceny pořizovaných nemovitostí.
6. Doklad prokazující povolení o umístění stavby v území dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., nebo podaná žádost o společné povolení.
7. Doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru dle stavebního zákona č. 183/2006
Sb., má-li jej žadatel v době podání žádosti k dispozici a je-li pro projekt relevantní. Pokud žadatel nemá doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru v době podání žádosti o podporu k dispozici, pak předkládá žádost nebo návrh o některý z povolovacích procesů uvedených ve stavebním zákoně, a to např. žádost o stavební povolení, ohlášení stavebního záměru, návrh veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení nebo oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora potvrzené stavebním úřadem (ve smyslu podacího razítka).
8. V případě stavebních úprav, které nepodléhají stavebnímu řízení bez ohledu na to, zda se jedná o způsobilý výdaj, či nikoliv, doloží žadatel vyjádření příslušného stavebního úřadu potvrzující tento fakt. Doložení této skutečnosti formou čestného prohlášení není akceptovatelné.
9. Projektovou dokumentaci stavby v podrobnosti pro vydání stavebního povolení
10. Čestné prohlášení o skutečném majiteli.
11. Doklad o zajištění dostatečných finančních prostředků na financování projektu nebo jeho části, pokud bude projekt rozdělen na více fází (výpis z účtu, smlouva s bankou s úvěrovým příslibem, pokud je žadatelem obec – usnesení zastupitelstva ÚSC apod.).
12. V případě koupě nemovitosti dokládá žadatel čestné prohlášení prodávajícího, které deklaruje, že současný či některý z předchozích vlastníků nemovitosti neobdržel v posledních deseti letech před podáním žádosti o podporu z RRF dotaci z veřejných zdrojů (dotace z Fondů EU atp.) na nákup dané stavby/pozemku, popř. rekonstrukci objektu.
13. V případě projektů zahrnujících stavební práce žadatel předkládá podrobný položkový rozpočet zpracovaný na podkladu aktuálního ceníku ÚRS/RTS.
14. Závazné stanovisko orgánu památkové péče, pokud je pro daný projekt relevantní.
15. Protokol k výpočtu tepelné stability v létě dle ČNS 73-0540-2:2011.
16. Prohlášení autorizované osoby v oboru technika vnitřního prostředí.
17. Souhlas zřizovatele s realizací projektu v případě příspěvkových organizací územně samosprávných celků nebo státních příspěvkových organizací.
18. Kontrolní protokol dle Technických pokynů k uplatňování zásady „významně nepoškozovat“ podle nařízení o Nástroji pro oživení a odolnost (Oznámení Komise 2021/C 58/01).
19. Energetický posudek zpracovaný podle zákona č. 406/2000 Sb.,
20. Průkaz energetické náročnosti budovy dle vyhlášky 264/2020 Sb.,
21. Odborný posudek, zpracovaný v souladu s Metodikou posuzování staveb z hlediska výskytu obecně a zvláště chráněných synantropních druhů živočichů
22. Doklad o existenci historie subjektu. Žadatel má historii delší než tři roky, což prokazuje doložením Rozvahy a výkazy zisku a ztrát za poslední 3 uzavřená účetní období a daňovým přiznáním za poslední 3 roky.
V případě výstavby a rekonstrukce infrastruktury za účelem zřízení dětské skupiny je udržitelnost stanovena celkem na 10 let, přičemž prvních 5 let je povinnost provozovat nově vybudovanou dětskou skupinu a v následujících 5 letech je možné tento provoz změnit na jiný typ služby sloužící občanům (např. oblast sociálních služeb, vzdělávání apod.)