Jedná se o výzvu k předkládání projektů s cílem snížit počet dětí žijících ve velkokapacitních pobytových zařízeních kolektivního typu. Díky této výzvě mohou stát, kraje, obce a další subjekty, které pobytová zařízení pro děti zřizují, vybudovat síť pobytových zařízení komunitního typu a zároveň posílit síť dostupných terénních a ambulantních sociálních služeb pro ohrožené děti a rodiny prostřednictvím transformace stávajících zařízení či nově vybudovanou službou.
Podporovanými aktivitami jsou:
- nákup nemovitostí včetně pozemků
- výstavba, rekonstrukce a úpravy budov (objektů) určených pro pobytovou péči o děti dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, podle zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní a ochranné výchovy
- vybudování, rekonstrukce a úpravy zázemí pro poskytování ambulantní či terénní služby pro rodiny.
Projekty se zaměřní na podporu níže uvedených zařízení:
- Dětské domovy
- Dětské domovy se školou
- Diagnostické ústavy
- Výchovné ústavy
- Domovy pro osoby se zdravotním postižením (s cílovou skupinou do 18 let)
- Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Jako doplňkovou službu je možné vybudovat:
- Ambulantní středisko výchovné péče
- Prostory pro volnočasové aktivity pro děti
- Sociální služby ambulantní a terénní dle zákona o sociálních službách, například sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, raná péče, terapeutické komunity, sociální poradny, sociálně terapeutické dílny zaměřené na rodiny a děti.
Otázky a odpovědi
- Kraj
- Obec
- Dobrovolný svazek obcí
- Příspěvková organizace územního samosprávného celku
- Další právnické osoby, které může zakládat a zřizovat obec dle § 35a zákona č. 128/2000 Sb., ve znění
Způsobilé výdaje na hlavní aktivity projektu:
Stavba
- výstavby, přístavby, nástavby nových budov sloužících k poskytování pobytových služeb pro děti
- stavební úpravy (rekonstrukce, modernizace apod.) stávajících budov sloužících k poskytování pobytových služeb pro děti
- vytvoření zázemí pro poskytování registrovaných ambulantních a terénních sociálních služeb ve vazbě na základní činnosti sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a Vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách nebo zázemí ambulantního střediska výchovné péče či prostor pro volnočasové aktivity pro děti
- administrativní zázemí/kanceláře, včetně jejich vybavení pro výkon ambulantní a terénní služby pro rodiny
- zeleň na budovách (vegetační střechy a fasády)
- vybudování a stavební úpravy souvisejících inženýrských sítí (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je součástí projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem)
- demolice původního objektu a budov na pozemku objektu, jejichž odstranění souvisí s realizací projektu; demolice nemůže být jedinou aktivitou projektu a předchází výstavbě stavby
- systémy protipožární ochrany
- pořízení bezpečnostních prvků a zařízení, osvětlení, elektronického a mechanického zabezpečení
Zvýšení energetické účinnosti budov
- zateplení obvodových konstrukcí (stěn a střešních plášťů) a výdaje přímo související se zateplením obvodových konstrukcí (náklady na lešení a stavební výtahy, náklady na vyrovnání a očištění podkladové plochy pod zateplovacím systémem, klempířské prvky a mřížky ventilačních otvorů, staveništní i mimostaveništní přesun hmot)
- výměna otvorových výplní a výdaje přímo související s touto výměnou (náklady na parapety vybourání původních výplní otvorů, změna velikosti otvorů, zednické zapravení oken a dveří)
- výměna střešní krytiny
- instalace prvků stínění
- renovace lodžií, výměna a renovace balkonů, demontáž a zpětná montáž zavěšených balkonů
- sanace statických poruch
- sanace zdiva
- sanace hydroizolace
- zemní práce související se zateplením obvodových konstrukcí
- přesuny sutě a vybouraných hmot
- odstranění nevyhovující tepelné izolace (v případech, kdy je nahrazována novou tepelnou izolací s lepšími tepelně-technickými vlastnostmi)
- opatření na sanaci azbestových konstrukcí
- instalace systému nuceného větrání se zpětným získáváním tepla
- výměna stávajícího hlavního zdroje tepla za plynový kondenzační kotel, kotel na biomasu, tepelné čerpadlo nebo jednotku pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla využívající obnovitelné zdroje energie nebo zemní plyn
- instalace nového hlavního zdroje tepla (plynový kondenzační kotel, kotel na biomasu nebo tepelné čerpadlo, jednotka pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla)
- instalace solárních termických kolektorů
- instalace fotovoltaických soustav a bateriových uložišť elektřiny, které budou využity pro dané zařízení
- instalace akumulační nádrže
- výdaje spojené s realizací opatření na ochranu hnízdišť rorýse a úkrytů netopýrů
- pořízení a instalace světelných zdrojů energetické třídy A+ a A++ do společných prostor a čidla pohybu
- pořízení nebo výměna předávací stanice a náklady spojené s připojením k soustavě zásobování tepelnou energií.
Nákup nemovitostí
- nákup pozemku (celého, nebo jeho části) určeného pro výstavbu nové stavby, která bude sloužit poskytování sociálních služeb
- nákup stavby (celé nebo její části), která bude sloužit poskytování sociálních služeb, včetně pozemku jehož je součástí, a která bude v rámci projektu zrekonstruována tak, aby dosáhla parametrů daných relevantními kritérii přijatelnosti
- nákup stavby určené k odstranění, a to včetně pozemku, jehož je stavba součástí
Vybavení domácností
- Nákup základního vybavení bytové jednotky, včetně nábytku:
- umyvadlo, sprcha nebo vana, WC, koupelnové skříňky, pračka, sušička
- kuchyňská linka, varná deska a trouba, lednička, myčka, mikrovlnná trouba, varná konvice
- jídelní nábytek, skříně do obývacího pokoje, sedací nábytek, postele, psací stoly a židle pro děti a šatní skříně.
Související výdaje
- náklady na zkoušky nebo testy související s uváděním majetku do stavu způsobilého k užívání a k prokázání splnění technických parametrů, ovšem pouze do ukončení realizace projektu.
Nákup pozemku
Nákup stavby nebo práva stavby
Způsobilé výdaje na vedlejší aktivity projektu:
Vedlejší (způsobilé) výdaje jsou způsobilé pouze za předpokladu realizace aktivit vymezených v hlavních způsobilých výdajích. Část výdajů na vedlejší aktivity projektu nad výši 10 % celkových způsobilých výdajů projektu musí být v rozpočtu projektu uvedena jako nezpůsobilý výdaj.
Pořízení vybavení
- pořízení vybavení pro zajištění provozu ambulantní či terénní služby (dlouhodobý a krátkodobý hmotný a nehmotný majetek) dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, ambulantního střediska výchovné péče či prostor pro volnočasové aktivity pro děti. Pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu
- výdaje na přípravu a zpracování žádosti o podporu a poradenství s tím spojené (kromě odborného poradenství zahrnutého do zpracování projektové dokumentace)
- výdaje na realizaci a řízení projektu po dobu realizace
- výdaje na zpracování zadávacích podmínek k zakázkám a organizace výběrových a zadávacích řízení
- výdaje na zpracování Studie proveditelnosti nebo její části, včetně všech povinných příloh Studie proveditelnosti
- znalecký posudek pro odhad ceny nemovitosti.
Projektová dokumentace
Výdaje na zpracování:
- dokumentace pro vydání územního rozhodnutí (DUR), dokumentace k oznámení o záměru v území (DOZU)
- projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení (DSP), projektové dokumentace pro ohlášení stavby (DOS)
- projektové dokumentace pro provádění stavby (DPS), zadávací dokumentace stavby (ZDS), realizační
- dokumentace stavby (RDS)
- dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS)
- studií a posouzení
- posudku energetické náročnosti
- energetického auditu
Zabezpečení výstavby (pořízení služeb)
Výdaje na zabezpečení výstavby:
- technický dozor investora (TDI)
-
- autorský dozor (AD)
- zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP).
Výdaje spojené s inženýrskou činností:
-
- výdaje na inženýring projektu, zahrnující projednání projektových dokumentací a zajištění souvisejících podkladů pro příslušná správní řízení, včetně zajištění podkladů pro povolení předčasného užívání, zkušebního provozu nebo kolaudaci stavby.
Povinná publicita
- Výdaje na povinné informační a propagační nástroje
Související výdaje
- úpravy venkovního prostranství v areálu poskytovatele pobytové péče o děti (např. oplocení, chodníky, bezbariérový vstup do objektu) související s realizací projektu
- zeleň v okolí budov (aleje, hřiště, sportovní hřiště a parky)
- parkovací stání v rámci areálu nezbytné pro provoz zařízení ambulantní nebo terénní služby
- výdaje na stavbou vyvolané úpravy a přeložky stávajících inženýrských sítí
- výdaje na geodetické zaměření pozemku a vyhotovení geometrického plánu.
- Doklad o prokázání právních vztahů k nemovitému majetku, který je předmětem projektu
Pokud žadatel není zapsán v katastru nemovitostí jako vlastník nebo subjekt s právem hospodaření, případně nedoloží výpis z katastru nemovitostí se zapsaným právem stavby, dokládá listiny, které osvědčují jiné právo k uvedenému majetku, např. nájemní smlouvu, smlouvu o výpůjčce, smlouvu o právu stavby, smlouvu o smlouvě budoucí, jiný právní akt či právní úkon opravňující žadatele k užívání nemovitosti minimálně do konce udržitelnosti projektu. - Znalecké posudky se stanovením ceny pořizovaných nemovitostí
- Doklad prokazující povolení o umístění stavby v území
Pokud se žadatel rozhodl jít cestou společného stavebního a územního řízení, předkládá dokumenty k tomuto řízení v rámci povinné přílohy č. 6. K příloze č. 5 přiloží dokument, ve kterém bude uvedeno, že tato příloha je nerelevantní. - Doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru dle stavebního zákona, příp. doklad odpovídající příslušnému stupni řízení dle stavebního zákona
Pokud se žadatel rozhodl jít cestou společného územního a stavebního řízení, k datu registrace žádosti o podporu je nutné doložit přinejmenším podanou žádost o vydání společného povolení. - Pravomocné společné povolení je žadatel povinen doložit nejpozději k datu vydání právního aktu
- Projektová dokumentace stavby
- Položkový rozpočet stavby vypracovaný
V případě zakázek na stavební práce, které již byly ukončeny před podáním žádosti o podporu, žadatel dokládá k žádosti o podporu položkový rozpočet stavby z uzavřené smlouvy ve formátu .pdf a v elektronickém výstupu ze softwaru pro rozpočtování. - Pověření k výkonu služby obecného hospodářského zájmu
- Čestné prohlášení žadatele o podporu v režimu de minimis SOHZ, případně čestné prohlášení o podporu v režimu de minimis
- Maximální výše dotace na 1 místo v budově infrastruktury pobytové péče o děti činí 1 950 000 Kč bez DPH.