Cílem výzvy je podpořit činnost služeb sociálního poradenství a sociální prevence ve všech oblastech při překonávání nepříznivých sociálních situací. Společně tak předcházet vzniku nežádoucích společenských jevů a sociálního vyloučení osob, zvýšit provozní kapacitu těchto služeb a umožnit co nejširšímu spektru poskytovatelů sociálních služeb navýšit stávající či vytvořit novou kapacitu, aby bylo dosaženo v oblastech poradenské a preventivní činnosti požadovaného efektu.
Podporovanými aktivitami jsou:
- nákup nemovitostí včetně pozemků
- výstavba, rekonstrukce a úpravy objektu (budovy), zázemí pro poskytování služeb sociálního poradenství a sociální prevence.
Otázky a odpovědi
- Kraj
- Obec
- Dobrovolný svazek obcí
- Příspěvková organizace územního samosprávného celku
- Organizační složky státu
- Spolky a pobočné spolky
- Obecně prospěšné společnosti
- Ústavy
- Církve, církevní organizace a církevní právnické osoby
- Nadace a nadační fondy
Hlavními způsobilými výdaji jsou:
- Výstavby, přístavby, nástavby nových budov sloužících k poskytování registrovaných sociálních služeb.
- Stavební úpravy (rekonstrukce, modernizace apod.) stávajících budov sloužících k poskytování registrovaných sociálních služeb, dojde-li po jejich realizaci k navýšení kapacity sociální služby.
- Vytvoření zázemí pro poskytování registrovaných sociálních služeb.
- Administrativní zázemí/kanceláře, včetně jejich vybavení pro výkon sociální služby.
- Zeleň na budovách (vegetační střechy a fasády).
- Vybudování a stavební úpravy souvisejících inženýrských sítí (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je součástí projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem).
- Demolice původního objektu a budov na pozemku objektu, jejichž odstranění souvisí s realizací projektu; demolice nemůže být jedinou aktivitou projektu a předchází výstavbě stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu.
- Systémy protipožární ochrany.
- Pořízení bezpečnostních prvků a zařízení, osvětlení, elektronického a mechanického zabezpečení (např. elektronické zabezpečení vstupu do budovy).
- Nákup stavby (celé nebo její části), která bude sloužit poskytování sociálních služeb, včetně pozemku, jehož je součástí, a která bude v rámci projektu zrekonstruována tak, aby dosáhla parametrů daných relevantními kritérii přijatelnosti.
- Nákup pozemku (celého nebo jeho části) určeného pro výstavbu nové stavby, která bude sloužit poskytování sociálních služeb.
- Nákup stavby určené k odstranění; nákup stavby určené k odstranění nemůže být jedinou aktivitou projektu a předchází demolici jako předpokladu nové stavby a výstavbě stavby, která je hlavním způsobilým výdajem projektu.
- Nákup práva stavby; Investorem stavby smí být pouze žadatel (resp. zřizovatel). Není tedy možné z projektu nárokovat k proplacení výdaje za nákup stavby realizované developerem.
- Výdaje vázané na energetické úspory:
-
- stavební práce, dodávky a služby spojené se zlepšováním energetických vlastností obálky budov,
- stavební práce, dodávky a služby spojené s dalšími opatřeními majícími prokazatelně vliv
na energetickou náročnost budovy nebo zlepšení kvality vnitřního prostředí, - stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací systémů nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla,
- stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací fotovoltaických systémů,
- stavební práce, dodávky a služby spojené s výměnou zdroje využívajícího fosilní paliva nebo elektrickou energii za účinné zdroje využívající:
- biomasu,
- tepelná čerpadla,
- kondenzační kotle na zemní plyn,
- zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla nebo chladu využívající obnovitelné zdroje nebo zemní plyn,
- fototermické solární systémy.
- stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací systémů využívajících odpadní teplo,
- stavební práce, dodávky a služby spojené s výstavbou a rekonstrukcí teplovodní otopné soustavy.
Vedlejšími způsobilými výdaji jsou zejména:
- Pořízení vybavení pro zajištění provozu zařízení s odůvodněnou vazbou na poskytování sociálních služeb (dlouhodobý a krátkodobý hmotný a nehmotný majetek) dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
- Kompenzační pomůcky pro výkon přímé práce s klientem, a to ve vztahu ke kapacitě sociální služby.
- Zdravotnické prostředky pro sociální služby dle § 36 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, které jsou klientům poskytovány prostřednictvím osob s odbornou způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání.
- Pořízení asistenčních a asistivních technologií.
- Pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu.
- Projektová dokumentace.
- Související výdaje.
- Zabezpečení výstavby (pořízení služeb).
- Zeleň v okolí budov (aleje, hřiště, sportovní hřiště a parky).
- Povinná publicita.
- Náklady na zkoušky nebo testy související s uváděním majetku do stavu způsobilého k užívání a k prokázání splnění technických parametrů, ovšem pouze v období do kolaudace (uvedení do trvalého provozu).
Hlavní způsobilé výdaje:
tyto výdaje se týkají výstavby či rekonstrukce infrastruktury a musí je obsahovat nezbytně každý projekt.
Vedlejší způsobilé výdaje:
tyto výdaje jsou způsobilé pouze za předpokladu realizace aktivit vymezených v hlavních způsobilých výdajích a nesmí v úhrnu přesáhnout 20 % výše celkových způsobilých výdajů, pokud není výslovně uvedeno jinak.
- Studii proveditelnosti zpracovanou dle vzoru, včetně jejích povinných příloh.
- Doklad o prokázání právních vztahů k nemovitému majetku, který je předmětem projektu, a to:
- Výpis z katastru nemovitostí (ke všem pozemkům i budovám, které jsou dotčeny projektem) včetně snímků pozemkové mapy, ne starší 3 měsíců, v nichž je žadatel zapsán jako vlastník, subjekt s právem hospodaření nebo vlastník práva stavby.
- Kupní smlouvu, resp. smlouvu o budoucí smlouvě kupní (případně plánovací smlouva dle § 1746 OZ s ujednáním o stavbě na cizím pozemku a podmínkách převodu vlastnických práv na stavebníka s tím, že k převodu vlastnických práv musí dojít nejpozději k vydání právního aktu), žadatel doloží tehdy, kdy je součástí projektu nákup nemovitosti, a to i v případě, kdy se nebude jednat o způsobilé výdaje projektu.
- Nájemní smlouvu, smlouvu o výpůjčce, smlouvu o právu stavby, smlouvu o smlouvě budoucí či jiný právní akt opravňující žadatele k užívání nemovitosti minimálně do konce udržitelnosti projektu, v případech, kdy žadatel není zapsán v katastru nemovitostí jako vlastník nebo subjekt s právem hospodaření, případně nedoloží výpis z katastru nemovitostí se zapsaným právem stavby.
- Výpis z katastru nemovitostí (ke všem pozemkům i budovám, které jsou dotčeny projektem) včetně snímků pozemkové mapy, ne starší 3 měsíců, v nichž je žadatel zapsán jako vlastník, subjekt s právem hospodaření nebo vlastník práva stavby.
- Znalecké posudky se stanovením ceny pořizovaných nemovitostí.
- Doklad prokazující povolení o umístění stavby v území dle stavebního zákona
a to např. územní rozhodnutí s nabytím právní moci nebo územní souhlas nebo účinnouveřejnoprávní smlouvu nahrazující územní řízení pro stavby, u kterých je toto zákonem vyžadováno. - Doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru dle stavebního zákona, má-li jej žadatel v době podání žádosti k dispozici a je-li pro projekt relevantní.Pokud žadatel nemá doklad prokazující povolení k realizaci stavebního záměru v době podání žádosti o podporu k dispozici, pak předkládá žádost nebo návrh o některý z povolovacích procesů uvedených ve stavebním zákoně, a to např. žádost o stavební povolení, ohlášení stavebního záměru, návrh veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení nebo oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora potvrzené stavebním úřadem (ve smyslu podacího razítka).
- V případě stavebních úprav, které nepodléhají stavebnímu řízení bez ohledu na to, zda se jedná o způsobilý výdaj, či nikoliv, doloží žadatel vyjádření příslušného stavebního úřadu potvrzující tento fakt. Doložení této skutečnosti formou čestného prohlášení není akceptovatelné.
- Projektovou dokumentaci stavby v podrobnosti pro vydání stavebního povolení, která je součástí žádosti o stavební povolení, nebo je ověřená stavebním úřadem v ukončeném stavebním řízení. Jako ověření dostačuje razítko s podpisem a označením stavebního úřadu alespoň na titulní straně projektové dokumentace. Projektovou dokumentaci v podrobnosti alespoň pro ohlášení stavby žadatel dokládá i v případě, kdy plánovaná stavba/rekonstrukce nepodléhá stavebnímu řízení.Pokud stavba nevyžaduje stavební povolení, dokládá žadatel projektovou dokumentaci v podrobnosti pro ohlášení stavby, která je součástí ohlášení nebo která je stavebním úřadem ověřena při vydání souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru, vč. kopií dokladové části s vyjádřením dotčených orgánů, propočtu nákladů stavby a položkového rozpočtu.
- Doklad o zajištění dostatečných finančních prostředků na financování projektu nebo jeho části, pokud bude projekt rozdělen na více fází. Je – li žadatel územním samosprávným celkem, pak jako doklad doloží usnesení zastupitelstva či rady územního samosprávného celku, ze kterého bude zřetelný souhlas s realizací projektu. Projekt bude definován názvem, programem, do něhož je žádost o podporu předkládána, plánovanými celkovými výdaji projektu a dále bude v usnesení uveden zdroj financování celkových výdajů projektu, (tj. vč. nezpůsobilých výdajů). V případě, kdy bude projekt rozdělen na více fází (etap), postačí, když žadatel uvede zdroje financování alespoň 20 % celkových výdajů projektu (tj. způsobilých i nezpůsobilých).V případě využití kombinovaného financování žadatel uvádí, že je tato příloha nerelevantní.
- Položkový rozpočet stavby vypracovaný na podkladě aktuálního ceníku ÚRS, RTS.12.
- položkový rozpočet stavby musí být zpracován dle vyhlášky č. 169/2016 Sb., o stanovení rozsahu dokumentace veřejné zakázky na stavební práce a soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr, ve znění pozdějších předpisů.
- položkový rozpočet stavby musí být zpracován pouze v jedné z cenových soustav tak, aby bylo možné posouzení a porovnání jednotlivých koncových položek rozpočtu na základě cenové databáze ÚRS, RTS Položky rozpočtu musí být pouze ceníkové neagregované. Agregované položky nejsou přípustné ani pro zadávání veřejných zakázek.
- výkazy výměr budou zvlášť zpracovány pro jednotlivé stavební objekty a dále členěny dle zvyklostí výše uvedených ceníků, včetně krycích listů rozpočtu a souhrnného listu rozpočtu.
- Souhlasné stanovisko subjektu, který vydal střednědobý plán rozvoje sociálních služeb kraje nebo Národní strategii rozvoje sociálních služeb 2016–2025.
- Pověření k výkonu služby obecného hospodářského zájmu.
- Závazné stanovisko orgánu památkové péče, pokud je pro daný projekt relevantní.
- Potvrzení energetického specialisty o splnění specifických kritérií přijatelnosti v oblasti energetické náročnosti budovy a indikátorů.
- Energetický posudek zpracovaný podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů a podle vyhlášky č. 141/2021 Sb., o energetickém posudku a údajích vedených v Systému monitoringu spotřeby energie, ve znění pozdějších předpisů.
- Průkaz energetické náročnosti budovy dle vyhlášky 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov, v platném znění, pro stav před realizací projektu (v případě rekonstrukcí) a pro stav po realizaci projektu s tím, že musí být zřejmé, které energetické zdroje a stavební konstrukce budou projektem řešen.
- Odborný posudek, zpracovaný odborně způsobilou osobou v souladu s Metodikou posuzování staveb z hlediska výskytu obecně, a zvláště chráněných synantropních druhů živočichů, posuzující výskyt živočichů na zateplovaném (rekonstruovaném) objektu, pokud je pro daný projekt relevantní, případně pro objekt určený k demolici. V případě, že není vhodná doba průzkum provést, stačí toto doložit stanoviskem odborně způsobilé osoby a předložení odborného posudku bude podmínkou pro vydání právního aktu.
- Doklad o existenci historie subjektu. Žadatel má historii delší než tři roky, což prokazuje doložením Rozvahy a výkazy zisku a ztrát za poslední 3 uzavřená účetní období a daňovým přiznáním za poslední 3 roky.
- Předběžné stanovisko Kraje o tom, zda službu po skončení realizace projektu plánuje zařadit do krajské sítě sociálních služeb (v případě, že služba splní všechny podmínky pro zařazení do sítě soc. služeb) a dále případně, zda plánuje dané službě poskytovat provozní podporu. Tuto přílohu žadatel předkládá v případě, že sociální služba není v době podání žádosti o podporu do sítě sociálních služeb zařazena. O toto stanovisko může být doplněna příloha Souhlasné stanovisko subjektu, který vydal střednědobý plán rozvoje sociálních služeb kraje nebo Národní strategii rozvoje sociálních služeb 2016–2025.
- Úplný výpis z evidence skutečných majitelů, je-li žadatel povinným subjektem k evidenci skutečných majitelů.